Gasturbiner:
Queen Mary 2:s fyra propellrar drivs av elektricitet som genereras
dels av dieselmotorer, dels av gasturbiner. Gasturbinerna
ligger högst upp i fartyget, precis under skorstenen.
Anldningen är att de kräver så stora luftintag
för att fungera. De två General Electric LM2500+
gasturbinerna genereras 25MW elektricitet var, vilket motsvarar
81,000 hästkrafter.
Dieselmotorer:
De fyra dieselmotorerna längst ner i maskinrummet är
12,5 meter långa, 4,4 meter breda, 5,5 meter höga
och väger 217 ton styck. Motorerna byggdes i Finland
av Wärtsilä och har 16 cylindrar. Varje motor ger
16.8 MW elektricitet. Alla avgaser renas i katalysatorer och
utsläppen blir därför mycket små.
Mermaid
Pods:
Queen Mary 2 har fyra Mermaid pods från Kamewa och Alstom
Powers Motors. Pods kan liknas vid stora utombordsmotorer
som sitter under fartyget. De två främre är
fasta, medan de två aktre kan vridas 360 grader för
att styra fartyget. QM2 behöver alltså inget roder.
Varje pod väger 250 ton och ger en framdrivningskraft
på 86 MW. Själva propellrarna är gjorda av
rostfritt stål och av fixed pitch-typ.
Stabilisatorer:
Queen Mary 2 har fyra infällbara stabilisatorer som byggts
av Brown Brothers i Edinburgh, Skottland. Totalt reducerar
de fartygets rullning med 90%.
Varje stabilisator väger 70 ton och sträcker sig
6,2 meter ut från fartygssidan.
Ankare:
Det finns tre 23-tons ankare, två i fören och ett
i reserv på fördäcket. De har 770 meter långa
ankarkättingar.
Dynamic Positioning:
Queen Mary 2 är det mest tekniskt avancerade fartyg som
byggts med tanke på manöverkontrollen. Med en enda
joystick på bryggan kan hon köras i sidled, i vinkel
eller hållas på en viss plats med hjälp av
satellit och vindmätare.
Miljö:
Queen
Mary 2 har sitt eget reningsverk ombord och släpper inte
ut något förorenat vatten - inte ens vatten från
duscharna. Allt avfall och smutsvatten tas om hand i stora
tankar som töms i hamn.
|