'Världens största passagerarfartyg'

Hem Queen Mary 2 Vad är en kryssning Rum & hytter Exteriörbilder

 

 


Maskineri och teknik

 

Gasturbiner:
Queen Mary 2:s fyra propellrar drivs av elektricitet som genereras dels av dieselmotorer, dels av gasturbiner. Gasturbinerna ligger högst upp i fartyget, precis under skorstenen. Anldningen är att de kräver så stora luftintag för att fungera. De två General Electric LM2500+ gasturbinerna genereras 25MW elektricitet var, vilket motsvarar 81,000 hästkrafter.

Dieselmotorer:
De fyra dieselmotorerna längst ner i maskinrummet är 12,5 meter långa, 4,4 meter breda, 5,5 meter höga och väger 217 ton styck. Motorerna byggdes i Finland av Wärtsilä och har 16 cylindrar. Varje motor ger 16.8 MW elektricitet. Alla avgaser renas i katalysatorer och utsläppen blir därför mycket små.

 

Mermaid Pods:
Queen Mary 2 har fyra Mermaid pods från Kamewa och Alstom Powers Motors. Pods kan liknas vid stora utombordsmotorer som sitter under fartyget. De två främre är fasta, medan de två aktre kan vridas 360 grader för att styra fartyget. QM2 behöver alltså inget roder. Varje pod väger 250 ton och ger en framdrivningskraft på 86 MW. Själva propellrarna är gjorda av rostfritt stål och av fixed pitch-typ.


Stabilisatorer:
Queen Mary 2 har fyra infällbara stabilisatorer som byggts av Brown Brothers i Edinburgh, Skottland. Totalt reducerar de fartygets rullning med 90%.
Varje stabilisator väger 70 ton och sträcker sig 6,2 meter ut från fartygssidan.

Ankare:
Det finns tre 23-tons ankare, två i fören och ett i reserv på fördäcket. De har 770 meter långa ankarkättingar.

Dynamic Positioning:
Queen Mary 2 är det mest tekniskt avancerade fartyg som byggts med tanke på manöverkontrollen. Med en enda joystick på bryggan kan hon köras i sidled, i vinkel eller hållas på en viss plats med hjälp av satellit och vindmätare.

 

Miljö:

Queen Mary 2 har sitt eget reningsverk ombord och släpper inte ut något förorenat vatten - inte ens vatten från duscharna. Allt avfall och smutsvatten tas om hand i stora tankar som töms i hamn.

Visit Historic Landmarks

Länkar Gästbok Kontakt

Copyright 2006 Hermansson. Rättigheterna för bilderna varierar.